Friday, April 25, 2008

সংস্কৃতির ফাঁক: খাল্করানির দিক কতহান

কথার ফাঁক, কামর ফাঁক এতা আমার হারদিনকার জীবনে অতারারাং শব্দ। কথাৎ ফাঁক থাইলে আমারে অযৌক্তিক প্রমাণ করের, কামে ফাঁক থাইলে বেকামা প্রমাণ করের। সংস্কৃতিতৌ ফাঁক আহান আছে। সংস্কৃতিৎ ফাঁক থাইলে কোন সমাজর সভ্যতার লাগাল পানা দিল অর, সমাজে বিশৃঙ্খলা দেখা দের।

“আদিত আমার আপা বপায় যে যে প্রথা, রীতি-নীতি, মালামাল ব্যবহার করিসি অতারে আমি আমার সংস্কৃতি বুলিয়া পালরাং বার আমি আজি যেতা কররাং অতারে সংস্কৃতি বুলিয়া পালতাই আমার আহিতারা প্রজন্ম।”এহানরে সংস্কৃতির সংজ্ঞা আহান বুলিয়া মানলে সংস্কৃতির দ্বিজাত উপাদান পারাং Ñ বস্তুগত সংস্কৃতি বার অবস্তুগত সংস্কৃতি। আমি আমার হারদিনকার জীবনে যে মালামাল ব্যবহার কররাং অতা বস্তুগত সংস্কৃতি (গধঃবৎরধষ ঈঁষঃঁৎব) বার যে প্রথা, রীতি-নীতি, চিন্তা-ভাবনা কররাং অতা অবস্তুগত সংস্কৃতি ( ঘড়হ গধঃবৎরধষ ঈঁষঃঁৎব ) । বস্তুগত সংস্কৃতি বার অবস্তুগত সংস্কৃতি দ্বিয় হানিয়ৌ সময়র লগে তাল মিলিয়া বদলানি চার। যদি বস্তুগত সংস্কৃতি বার অবস্তুগত সংস্কৃতি সমান তালে না আগুয়ার বার না বদলার অতাইলে সংস্কৃতিৎ ফাঁক দেখা দের। আমার সংস্কৃতিৎ ফাঁক অনার কারণ কতহান আছে। যেমন-

সংস্কৃতির উপাদান অতা আকতা আরাক আকতার গজে নির্ভরশীল। ডেক বার খাঙহার লগে সমান মাপে যেসাদে লেইরাংহান হঙ্করানি লাগের ঠিক অসাদে সংস্কৃতির উপাদান অতার মধ্যে সম্পর্কহান অনা লাগের। আরাক উদাহরণ আহান দেনা একরের। রাস করানির কাজে রাসর মন্ডলীগ বা মান্ডবগ নির্ভরশীল সংস্কৃতিহান। ৮ কুড়ি মারি দরিয়া মাধবপুরে রাস পূর্ণিমার দিনে যে রাস রাখুয়াল অর অতার লগে মান্ডব বা মন্ডলীগর সামঞ্জস্য না থানিয়ে রাস সংস্কৃতিৎ ফাঁক অর। এদিন হুদ্দা রাস রাখুয়াল চানার কাজে মানু না যিতারাগা, অদিন মান্ডবগ তিলনার ত্রে আগৌ অর। এহানই রাস পূর্ণিমার ঐতিহ্যহান। কিন্তু এরে ঐতিহ্যহান দিনে দিনে বাগে যারগা। আগদে মারিত্ত মারিত মানু বারানি আরাক আগদে এহাত সেহাত
দোকান বহিতে দেনা রাস সংস্কৃতিৎ যে ফাঁক আহান আছে অহান দেখা দের।

হবা বার গতিশীল সমাজ আহার কাজে সংস্কৃতির বিভিন্ন উপাদানর বিতরে ভারসাম্যমূলক অবস্থান আহান থানা উচিত। কিন্তু এরে ভারসাম্যমূলক অবস্থান এহান অনেক সময় সমাজর নির্দিষ্ট দল আহার তি করের। ইংল্যান্ডর গৌরবময় বিপ্লব, আমেরিকার স্বাধীনতা আন্দোলন, রুশ বিপ্লব এতা পৃথিবীর রাজনৈতিক ধারাহান পাল্টাশীল কিন্তু এরে মহতী আন্দোলন অতাতউ দেখলাং বিশেষ দল আহার বিরোধীতা। সক্রেটিস, ডারউইন, মার্কস এসাদে ডাঙর মনীষী অতার ধ্যান ধারণার বিপরীতে সমাজর বিশেষ দল আহানে তাঙরে ফাসি দেনা, নির্বাসন দেনা এসাদে হীন কামে মত্ত ইসিলা- তাঙর স্বার্থ হানরে রা করানির কাজে। আমার সমাজেউ এরে নির্দিষ্ট দল অতা বুজে বুজে আছি। “দলাদলি করতাউ, লাঠির বারি খেইতাউ” এসাদে শ্লোগান অতা আমার অন্তরে মিহানির পিসেউ দলাদলি, রেষারেষি দিনে দিনে বাড়ে আহেরতা- ঔ নির্দিষ্ট দল অতার মগজ ধোলাইর কারণে। আজি দিন আহিল এতার কামেত সাবধান অনার।

আমার সংস্কৃতির ফাঁক থানার আরাক কারণ আহান নগরায়নর প্রভাব। শহরে যে যে গিরি গিথানি আছি তাঙি শহরর বস্তুগত সংস্কৃতিনো প্রভাবিত ইতারা কিন্তু নগর মানসিকতা অসাদে না বাড়ের। অহার ফলে তাঙি অস্পষ্ট ধারণা আহান্ন থাইতারা অথচ অহানরে স্পষ্ট ধারণাহান বুলিয়া নিজর সমাজ সংস্কৃতিৎ চল করানির চেষ্টা করতারা। অস্পষ্ট নগর মানসিকতার কারণে আজি অনেকগয় ইমার ঠারে শৌরে অতারানি নাদতারা। কিস্তু জাতীয় জীবনে ঠারহানর প্রভাব কিসাদে অহান ইতিহাসে মিল্লেঙ দিলেই হারপানি একরের। চল্লিশর দশকে এরে উপমহাদেশ অহান খন্ড বিখন্ড অনার কারণ আহান ইসিল ঠারহান। পাকিস্তান রাষ্ট্র দ্বিতুপ ইসিল ঠারহানরে ইখুত দরিয়া। বিশ্ব রাজনৈতিক প্রোপট বিশ্লেষণ করানি না লাগের। নিজর জাতর বিতরেই ঠারহান কিসারে দুহান জাতিসত্তা করানি চার অহান আমি দেখরাং। জাতি, রাষ্ট্র বাগানির পিসে ঠারহান যে ডাঙর ফেক্টর আহান ইয়া কাম করের বার ঠারর ভিত্তিতেই জাতীয়তাবোধ আহের অহান হাবি অভিবাভক মন্ডলীয়ে হারপানি ঠক।
অযোগ্য আকতারাং দায়িত্ব দিলে সংস্কৃতিৎ ফাঁক অর। হুরকা উদাহরণ আহান দেনা একরের। আধুনিক অনার নাঙে রাসধারি অতায় রাস রাখুয়ালে বলিউডর প্রভাব থনা চেইলে অহান অযোগ্য নির্দেশনার ফলহান ইতই। এহান ইলে মিথস্ক্রিয়ার নাঙে সংস্কৃতিৎ ফাঁক আহান ইতই।

মূল্যবোধর পরিবর্তন নানি আমার সংস্কৃতিৎ ফাঁক অনার কারণ আহান। বিশ্ব বিবর্তনর সামাজিক, রাজনৈতিক, নৃ-তাত্ত্বিক ধারণা না থানিয়ে অনেকগয় নিংকরতারা সংস্কৃতি বিষয় অহান টহরাবৎংধষ কিন্তু ঈযধহমবধনষব, ঝযধৎবফ, অফধঢ়ঃবফ নাবে। সংস্কৃতি বিষয় অহান ঈযধহমবধনষব, ঝযধৎবফ বার অফধঢ়ঃবফ বুলিয়াই টহরাবৎংধষ ধারণা অহানরে আঘাত করানি চার। এরে দ্বন্দ এগত্তই অর সংস্কৃতির ফাঁক। আজি কালির কইনা অতায় দামানগর নাঙহান মাতানি নামাতানির যে দ্বন্দ আগত পরিসি অহান এরে ফাঁক অহার কারণে ইসেহান।

আমার সংস্কৃতিৎ ফাঁক ইতে সাংস্কৃতায়ন কিসারে প্রভাব থর অহান কুমেই ’র দ্বিতীয় সংখ্যাহান ( পর্ব-১, সাংস্কৃতায়ন: খাল্করানির দিক কতহান ) পাকরলে হারপানি একরের। আজি এহাত হুদ্দা মাতানি আহের Ñ সাংস্কৃতায়ন ঔপাগায় সংকট করের যেপাগা মানু নিজর সমাজর আর্থ-সামাজিক বার সাংস্কৃতিক প্রোপট না খাল্করিয়া কানার সাদে অন্য সমাজর সংস্কৃতি ধার করতারা।



লেখকঃ প্রভাতী সিনহা

No comments: