Friday, April 25, 2008

উপন্যাসর জাতপাত বার "কার-বিদা হৃদি"

পুঁজিবাদর ঔরসে উপন্যাসর জরমÑসাহিত্যর দুনিয়াৎ মত এহান এবাকা প্রতিষ্ঠিত। ফুকিয়া মাততে গেলেগা, পয়সা বা কাচামালখানি খাটিয়া লাভতি গনানির যে সমাজহান মারাঙকেলুইল, অরে সমাজর ভ্রুণগ মানুর শিল্পীসত্তাহানর গর্ভৎ গিয়া জরম নিলগা উপন্যাস নাঙে। শব্দ এহান আমারাংতে দূরে থাক বাঙালিরাঙৌ বপদিন আগে পরিচিত নাইছিল। বৃটিশ অতা নাহিলে বাঙলার রুহিবৃত্তি বা শিল্পকলার শপাহাৎ এরে ডেঙ এগ সৌয়িল অইসতা না কিতা মাতানি হিন। তবে এহানৌ হাইহানÑবাঙলার পালা,কীর্তন, পাঁচালি, ঝুমুর, মঙ্গলকাব্য, গীতিকা... শিল্পনমুনা এতার পরম্পরাগত রূপসিলনার ধারা অহাৎ পরবর্তী নমুনা আহান হিসাবে উপন্যাস বা এহার কাছাকাছি ফর্ম বা রূপআহান ফঙনা বিচিত্র নাবে।
উপন্যাসর লগে পুঁজিবাদর সম্পর্কহান কিহান ? এহার লগে ফর্ম বা প্রকাশভঙ্গির বারাদেত’ সাহিত্যরে বিচার করানির ব্যাপারঅহান তিল। কবি বা সাহিত্যিকঅতাই ইমে সত্য আকিহানরে শাতকরতারাতাহেÑকবিতানো অক, বর্ণনানো অক বা উয়ারিনো... যেসারেউ মাতকা, ভিতরর কথাহান ইমে আকহানÑএজাত মত আছে, কিন্তু রূপবাদী বা স্ট্রাকচারালিস্ট গিরকগাছিয়ে এহান নাকরতারা, ঘোষণাউ দিয়াদেবেললাÑঞযব যরংঃড়ৎু ড়ভ ধৎঃ রং ঃযব যরংঃড়ৎু ড়ভ ভড়ৎস . অন্তরগৎত গারিগই ডাঙর ইল। আসলেই, গারিগ ছাড়া অন্তরগ থা’ পারের থাঙ ? খানি কুপিয়া খালকরলে, জগতসংসার এহাৎ দিকে দিকে ইমে মাতানির ভঙ্গি অহানই ডাঙর ইছে। রস লাগিয়া মাতে নুয়ারলে কোনো কথাই কারাঙৌ না হমারগা। হিন্দু ধর্মর জাতপাত অতাই আকুয়া নিংশামাপি বেলিয়া চৈতন্য গিরকে ভাগবত পুরানর পাতা আহাৎত রাধিকারে নিকালিয়া কৃষ্ণর লগে সম্পর্ক করেইল, সোজা কথাহানÑমানুহাবি নিজরে রাধা নিংকরকা, তন্ত্রমন্ত্র যাগযজ্ঞ নাবে, রাধাই যেসারে প্রেমহাননো কৃষ্ণরে পেইরি, তাঙিয়ৌ অসারে পানার সাধনা করকা। বামুন-চণ্ডাল- বৈশ্য-ত্রিয় হাবি রাধা ইয়া পড়লেগা জাতপাত নেয়র।(হান্নেই কই, এহান নিংকররাঙ নাই, চৈতন্য গিরকর মনে আরতাউ মতলব থা’ থাইতেউ পারে। এবাকা বার নানান কথা মাতানি অকরলা। ) অহাৎতে এরে কথা এহান তিন-চাইর লাইনে মাতেইলে কিহান অরথাং ? কতশত বাণী, পদ, এলা... কিয়া ? মানু এতা সভ্য বার সাংস্কৃতিক অনার পওে যে কোনো ভাব বা মতরে হবা হবা ফিজেৎ বার হাজেলনো দেখানি চেইতারা। এহান তর্কাতীত। হানতে যুগ যুগ দরিয়া ইমেÑসত্যর জয়, হবা বার সুন্দরর মঙ্গলÑমর্ম এহানরে কতশত ভঙ্গি, মিতলেং, আরমনো হারপুয়ানি চেইলাতা।
জবর দূরেইৎ আহোপরলাংগা সাৎ, প্রসঙ্গর মাংকলহাৎত এবাকা গরে হমানির উপায়আহান করিক। উপন্যাস। বপ ডাঙরনাসায়া য়েকরেবেলিক এহান উদারি করিয়া আনরাং শব্দহান ( বা বিষয়হান) বুলিয়া। বাঙালিয়ে বৃটিশ বা পাশ্চাত্যরাংত, আমি বাঙালিরাংত। আমি কিয়া উপন্যাস লিখতাঙাইতা ? দরকারহান কিহান ? প্রভাস কান্তি সিংহ গিরকে কিয়া কার-বিদা হৃদি লিখলতা ? বর্তমান সভ্যতার ভিতরেদে যারগা সাহিত্যিক আগরতা উপন্যাস জবরে প্রিয়। পাঠকরতাউ। নিজর নিজর জীবনরে এরে ফর্ম বা ভঙ্গি এহাননো চিনানি নুঙেই, যে জীবনর আহিআবেগঅনুরাগ উপন্যাসিয় লেখক অগর অসারে বিচ্ছিন্ন ; হাবিতা হাবির লগে এক করে নেনার খৌরাঙ বা ঠৌরাঙ নেই। এলা-নাচা-বর্ণনা-সংলাপ বার ব্যাখ্যাত্মক পদর সম্মিলনে বাঙলার যে বিচিত্র নান্দনিক প্রকাশআহান আছিল, অহাৎ পালাকার বা ইশালপা অগই সামষ্টিক সত্তা আগর ভিতরেত’ উয়ারি আহান বা ভাব আহান হারপুয়ার, নিজর উপস্থিতি নেয়র, ওহফরারংঁধষ ইয়া পরেরগা ঈড়ষষবপঃরাব, ব্যক্তিক প্রকাশহান ইয়া পরেরগা সামাজিক ভিব্যক্তি আহান। রচনাকার বা ইকরেকুরা অগ মাঙোপরেরগা। হানতে জরম নেরগা ঘনীভূত চেতনার রূপ আহান।
উপন্যাস সমষ্টির কথা মাতিয়াউ ব্যক্তিক। চরিত্র, বর্ণনা, ঘটনার লগে লগে লেখক নিজেউ আটের, আটের তার বিচ্ছিন্ন জীবনর রুচি, চিন্তা, আবেগ, পপাত হাবিতানো। জনসমষ্টি আহানর ঘনচেতনা তারাং থানা সম্ভব নার, যেহানি থনার চেষ্টাÑঅহান প্রাকৃতহান নাবে, হিকিয়া অর্জিত। উত্তম পুরুষে মাতলেউ যেহান, নাম-পুরুষে মাতলেউ অহান। ( ল্যাটিন আমেরিকার সাহিত্যনমুনরে ফলো করিয়া হাদিএগ বাঙলাতৌ উত্তম পুরুষর বহুবচনেÑআমরা, আমাদেরÑলেখানির ধুম আহান পড়িছে। ) পুঁজির লগে উপন্যাসর সম্পর্ক পারাংতা এহাননো যে, পুঁজিবাদ নাহিলে আকখুলাগর লাভ-তির হিসাব নাইল অইস, হানতে অরে আকখুলা ব্যক্তির জরমউ অবান্তর। উপন্যাসে মাতের অগ আকখুলা, চরিত্র অতাউ আকখুলা। হাবির লগে থায়াউ আকখুলা অরে ব্যক্তি অতার ভিতরে হমারগা লেখক ব্যক্তি অগ। মন, দেহ, বোধ হাবির ভিতরে হমিয়া হাবিতা উদুংদুয়া করেদের। কিন্তু আকগ আকগ মানুরে লয়া চলের কারবারএহান সামষ্টিক চেতনা অহানরে কিসারে শরীক করে পারত। তার ভাষা,ভঙ্গি, ভাব, রস গণগ্রাহী ইয়া নুয়ারের, আলাদা আলাদা ব্যক্তিপাঠক হংকরের। বিষয়এহান হুনতে কঠিন লাগলেউ চাঙঅহান কঠিনহান নাবে, বার সরল করে বেললেউ বিপদ। আইচ্ছা থাক, ইতিহাসে যিকগা। কুম্বাকা উপন্যাস আহিল ? পুঁজিবাদর লামহেলপা মাতমর সময় অহাৎ। সামন্ততন্ত্র বাগে যারগা, বণিকসমাজ আহান ফঙিল, বাজার নিকুলিল, জিঙাজিঙির যুদ্ধ আরম্ভ ইল। মানু যত নিজরে নিয়া চিন্তা করতাই, নিজর লাভর কথা খালকরতাই, যত আগরাংত আগই আলাদা ইতাই তত বাজারে ক্রেতার সংখ্যা বপিতাই। সমষ্টিতে দূরে থাক হেয়ক-মিনকর সম্পর্কউ বাগে গেলগা। ফলে পরিবারর ভিতরেতৌ আলাদা আলাদা ক্রেতা নিকুললা। পুঁজিবাদ এসারে করিয়া ব্যক্তির জরম দের।
সময় এহাৎ ভলতেয়ার, স্কট, দস্তয়েভস্কি, টলস্টয় পরেদে জোলা, টোয়েন, হেমিংওয়ে, কাফকা, কামু, ফুয়েন্তেস, কার্পেন্তিয়ার, মার্কেজ, জয়েস... বাঙলাৎ বঙ্কিম, রবীন্দ্রনাথ, শরৎ, বিভূতি, মানিক, তারাশংকর, সতীনাথ, অদ্বৈত আরতাউ শত শত ঔপন্যাসিক। পুঁজিবাদ-সাম্রাজ্যবাদর ডিগল সময়পথর ঠেকে ঠেকে তাঙর প্রকাশ বিকাশ। সমাজর লগে ব্যক্তির দ্বন্দ্ব, প্রচলিত মূল্যবোধর লগে আধুনিকতার সংঘাত, সনাতনর লগে সংস্কারর বাদবিবাদ, বিচ্ছিন্ন জীবনর জ্বালাযন্ত্রণা এতাই উপন্যাসর মেয়েকে মেয়েকে। তবে এতার হাদিৎ হাবিৎত ডাঙর ইলহান রাষ্ট্রর লগে ব্যক্তি বা সম্প্রদায়র দ্বন্দ্ব অহান। অধূনা উপন্যাসে আল’ আল’ ইমে এহানই বিষয়হান। আসলেই রাষ্ট্র অহান বড় আচানক ধারণাহান। ভূগোল আগর শত শত জাতর ধর্মর ভাবর মানুরে এক বিধাননো বিচার বা শাসন ( না, শোষণ ? ) করানির এরে যন্ত্রএগ স্বয়ং ভগবান।
হোমারর ইলিয়াড-ওডিসি, বাল্মীকির রামায়ণ, ব্যাসদেবর মহাভারত, ভার্জিলর ঈনিড, ফেরদৌসীর শাহনামা, অজ্ঞাতলেখকর বেউল্্ফ্ মহাকাব্যএতার বিশালতা, উপস্থাপনধর্মী আঙ্গিক, কমিউনিকেটিভ ভঙ্গির সামষ্টিক শিল্পচেতনা অহান বাগিয়া মাঙুয়া গেলগা। ( পরেদে গ্যেটের ফাউস্ট, মিল্টনর প্যারাডাইজ লস্ট, মধুসূদনর মেঘনাদবধ কাব্য...মহাকাব্য পদবী পার, কিনতু এহান টেকনিক বার গুণবিচারে, শিল্পর সামাজিক রূপবিচারে নাবে। বিষয় এতা পরেদে বিস্তারিত আলোচনার খৌরাঙ থাইল।)
স্বাধীনতা-উত্তর বাংলাদেশর তঙালপা ঔপন্যাসিক আগ আখতারুজ্জামান ইলিয়াস; চাকমা জাতির ইতিহাস-রাজনীতি-সংগ্রাম বিবেচনা করিয়া গিরকে ইকরিছে চাকমা উপন্যাস চাই প্রবন্ধ অহানর প্রসঙ্গ ইসুলিয়া এমতা সেইত্য আমার ঠারে ইকরা প্রভাস কান্তি সিংহর উপন্যাস অহানর আলোচনাৎ যিতাঙাইগা। ইলিয়াসর প্রবন্ধৎত হারপারাং, উপন্যাস অনার কাজে জাতি বা সমাজ আহানরতা আবকচা কাঠামোগত শর্ত বার ঐতিহাসিকতা সৃষ্টি অনা লাগের। গিরকর মতে চাকমারতা অহান সৃষ্টি ইয়াই আছে। দরকার লেখানি। আমার সমাজে উপন্যাসর পরিস্থিতি সৃষ্টি ইছেতা না কিতাÑবিতর্কর বিষয়হান। কবি ব্রজেন্দ্রই আলাপপ্রসঙ্গে আকদিন মাতিছিল, মাঝি আগ নেই, ভিখারি আগ নেই, চর-বদমাইশ নেই; কিতানো উপন্যাস। মনোস্তাত্ত্বিক উপন্যাস ইলে ইয়া পারের। বিভিন্ন কাস বা শ্রেণী, বৃত্তি, নিজস্ব উৎপাদনপদ্ধতি না থাইলে উপন্যাসতে কিসারে? চাকমারতা শর্তএতার অনেকতাই আছিল।
কার-বিদা হৃদির লেখক প্রভাস কান্তি সিংহরে পয়লাকাই থাকাত, হুদ্দা আমার ঠারনো উপন্যাস ইকরানির ঠৌরাঙর কাজে নাবে, মনোস্তাত্ত্বিক বিষয়শর্তর পরুয়া নাকরিয়া ঐতিহাসিক ঘটনা আহানরে উপন্যাসর বিষয়হান করিছে বুলিয়া। জনপ্রিয় অনার কাজে প্রেমপিরিতিরেউ মৌতুপ করিয়া না দরিছে গিরকে। বাংলাদেশর মুক্তিযুদ্ধ বার এহানরে বুকগৎ থয়া ইন্ডিয়া-বাংলাদেশর আমার মানুর সম্পর্ক, পাংলাক, বিচ্ছেদ যুদ্ধকালীন বরাক উপত্যকার হাবিৎত ডাঙর সোনাখিরা ক্যাম্পগরে কেন্দ্র করিয়া উপন্যাস এহাৎ ফাম পাছে। দেশভাগর প্রসঙ্গ আহিছে, আহিছে একাত্তরর রাজনৈতিক পটভূমিকা, রিফিউজি মানুর লাকলার কথা। আহিছে প্রেম-বিরহর কথা, আমার আদিশিার নমুনা, দেশভাগর ভ্যেগলিক সমস্যা, ইন্ডিয়ার হাতহানর কাঙর হুরু নৃতাত্ত্বিক ভাষ্য আহান, মিলিটারির ক্যাম্প আক্রমণর কতগ চিত্র ইত্যাদি। তবে আগেই যেহান মাতলাং, ভঙ্গি বা রূপহান জুত নাইলে সাহিত্যৎ জবরে মুশকিল, কী আঙ্গিকর সাহিত্য কিসারে ইকরানিÑচিনানির চর্চা জরুরী। উপন্যাস জবরে জটিল ফর্ম আহান; ধ্যান, জ্ঞান, বুদ্ধি এক নাইলে নার। প্রভাসর লেখাহান পাকরলে হারপানি হিনÑকথা অতা কুংগই মাতেরতা। ঘটনা-চরিত্র-পরিবেশ-প্রতিবেশর লগে নিজর খংচেলগ তিলকরেদেনার যে চরা বা কুপপা খেলাহান চলের, অহাৎ প্রভাস ব্যর্থ। উরাউরি করিয়া নিজর মনর কথা বার ঘটনাহানি মাতেদে বেলানির খিয়াল অহানে অনেক হবা দিক থায়াউ লেখক উপন্যাস এহানরে উপন্যাস অনার পথে বাধা দিয়াছে শৈনেই।
লেখক নিজেই চরিত্রগ মাল’পরেরগা, যেগর কথাহানি হুনানির কাজে আমি ঠকাখেয়া বাবুল-সমর-প্রফুল্ল-হেমবাবু-চিত্রসেন-শ্যামল-অনিতা-কণিকা চরিত্র এতারে পারাংতা। উপন্যাসর যে ডিটেইল, ডেঙপাতাসালকরা অনুপুঙ্খ আখ্যানভাগ, ঘটনা বা চরিত্রর দ্বান্দ্বিক পরিস্থিতি, কাইমেক্স বার এন্টিকাইমেক্সর খেলা, তেরা বার সাইকিক যে চলন আহান থার, কার-বিদা হৃদিৎ গুণঅতা নাপারাং। উপন্যাস নাবে, লেখকর চিনাজ গত, ঘটনা বা চরিত্রর উপন্যাসিয় শিল্পসিদ্ধিহীন তুমা তুমা বিবরণ, হাদিৎ বার গাঠি দেনার ইমে চেষ্টা আহান। আরম্ভউ থার, লমানিয়ৌ থার, কিনতু থুঙানির হৎনা আহান নাথার, নাথার পথআটানির তঙাল তঙাল চিন বা ছাপ। হাদিৎ শ্যামল-কণিকার প্রেমর কাহিনী বার অনিতা-বাবুল প্রসঙ্গএতা উপস্থাপনর টেকনিক দুর্বল। বার- লালফাম হাবিসময় মানবতাবিরোধীÑ মন্তব্য এহান কারহান ? ইমালাম মণিপুর বেলেয়া আয়া সিতারেয়া পড়লাংহা বুলতেউ হাবি আকতা অয়া থানার লেইপাক আমারতা নেয়ইলÑকারতা নেয়ইলতা ? লেখকর নিজর করিয়া মাতানির ভঙ্গি এহান উপন্যাসরে দুর্বল করের। লেখক নিজরে চরিত্রগ করিয়া উত্তম পুরুষে লিখল অইস সমস্যাএতা খানি ইলেউ কমিল অইস।
এতা দোষর কথা। গুণর কথাউ আছে। আমার জাত এহানর আবেগ, অনুভূতি, আগর প্রতি আগর টান-মায়ার বাধন, জাতিগত মিহুলঠুম্পা বানা-নুংশির স্বভাব জবর কঙানা ইয়া শাতুইছে লেখা এহাৎ। মানুরূপবর্ণনার চমৎকার তুমাআহান, যেমন অকরতেইÑডিগলহান চারিআত বিত্তা অইতৈ, গারিগর বাট্হান হবা অইলেউ হুকানা আরসপার গজে মাউ খানিমানি থানা লাগের আর আসে। মুণ্ডমালার পহুরিগর মিথ অহান বার নানান কুমেই-পর্বপার্বণর স্মৃতিময় উল্লেখঅতা খানিকরে ইলেউ উপন্যাস এহানরে নৃতাত্ত্বিক হাজেলনো ঙালকরে দিয়াছে।
বার আছে দেশপ্রেম বা ইমালামর কাজে গভীর আবেগ আহান। বিশেষত বাবুলরে কুইকরিয়া। ইমালামর টান এহান বাবুলরাং অমাটিক মিয়াম অছেতা...যে সিলেটর মাটিহানাৎ খেলেয়া ডাঙর অসে...তারে মুক্সি দিয়া কাদাৎ ডাহের... উতারৌ গজে যেপেইর বৌহানাত তার ঠৈগত্তউ জিঙেসিলি অনিতার নিংশাহান মিশিয়া আসে ঔ ফাম উহানাত্ত দুরেই অয়া বাবুল কিসাদে থানা পারতৈতা ?

কুংগইতে পারতারাতা !



লেখকঃ শুভাশিস সমীর

No comments: