Thursday, April 24, 2008

অনথকপা খেলতাম আহাৎ উবা ইয়া - ৫

হাবিয়ৌ ইতিহাসবিদ হাবিয়ৌ ভাষাবিদ
কবি ব্রজেন্দ্র কুমার সিংহর য়ারি আহান নিংশিং অউরি। য়ারি অহান সংক্ষেপে এসাদে, বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী আগই কিউবান আগই রাশিয়ান আগই বারো আমেরিকান আগই ট্রেইনে যিতারাগাতা। আমেরিকান অগর লগে তাঙর দেশর উকিল আগউ লগ দরিসে। রাশিয়ান অগই সাম্যবাদর গপ, আমেরিকান অগই গনতন্ত্রর গপ - এসাদে হাবিয়ে নিজর নিজর দেশর গপ দেনা অকরলা। য়্যারি তর্কাতর্কিলো মত্ত ইসি অহাৎ কিউবান অগই খাংদা সিগার বাক্স আহান দুয়ারহানদে বেলাদিয়া মাতের- ‘বাই আমার দেশে সিগার এতা নিয়াম আকয়া!’ খানি থায়া রাশিয়ান অগই ভদকা বোতল আহান দুয়ারহানদে বেলাদিল- ‘বাই আমার দেশে ভদকা এতারেউ আকতা বুলিয়া না নিঙকররাঙ।’ খানি থায়া আমেরিকান অগই লগর উকিল অগরে দুয়ারহানদে উদাদিয়া মাতের- ‘আমার দেশে বাই উকিল এতা বপ আক‘পড়িয়া!’ লমিতেগা তিনগিয়ে বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী অগর অহানদে অলিলা- ‘তিতে?’ ‘- হাই মি বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীগ।’ ‘- অ। অহান ইলেতে তি ভাষাতাত্ত্বিক আগনাই।’ ‘না, না, মি ভাষাতাত্ত্বিকগ নাগই, ভাষাতাত্ত্বিকগ নাগই।’ ‘- মিছা মাতরতা! অহান ইলেতে তিতে বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীগ নাগই’ বুলিয়া পিসেকার ষ্টেশনে তারে গারগৎ দরিয়া লামাদিলা। যেতাউ অক, বি¯তারিত য়্যারিহাত নাযিয়ারগা। ‘ভাষাতত্ত্ব’, ‘ইতিহাস’ এতা ডাঙর ডাঙর ওয়াহি। আমিতে ভাষাবিদউ নাগই, ইতিহাসবিদউ নাগই গতিকে যেবাকা হুনরাং আমারতা ভাষাবিদ বারো ইতিহাসবিদর অভাব নেই অহাততে কালাক না‘পেলুয়িয়া নাররাং। থায়া থায়া যেবাকা হুনরাং অমুকে ইতিহাস আহান নিকালাসে, তমুকে ইতিহাস আহান লেংকরেসে অহাত মনহান চামর । চাম নাইতইতা কিদিয়া, ইতিহাস বুলিন এহান কম কথাহানথাঙ। হানতে ধনেশ্বর গিরকর অসাদে মিয়ৌ কতমারি আগে ইতিহাস ইকরেকুরা গিরক আগরাঙ গেসিলুগাতা মহাভারতঅহান ইতিহাসহান না কিহান, ইতিহাসহান ইয়া থাইলেতে কিয়া আমার শৌসুমারার ইতিহাসলেরিকে নেইতা, কিয়া পরীাত হুদ্দা পলাশির যুদ্ধর কারণ ও ফলাফল আহেরতা, কিয়া অর্জ্জুন-বভ্রবাহনর যুদ্ধর কারণ ও ফলাফল নাহেরতা ইত্যদি এসাদে আপাংপা প্রশ্ন কতহানলো। গিরকে ধমকআহান দিয়া মাতের ‘কুরাঙকার মুর্খগো! বেকগ্রাউন্ড অব আসামীজ কালচার, কালাছাই, হাডসন, গ্রিয়ার্সন, ডালটন এতা হুনিহতগো?’ মিতে নাহুনেসু হানতে ডরপিয়া কুনোমতে অহাত্ত পলিয়া লিতুইলু বারো অদিন হারপিলু ইতিহাস বুলিন এহান কমহান নাইসে। এমতাগা আমার গাঙর কানামাষ্টরেউ জবরদস ইতিহাস আহান লেংকরের বুলিয়া পৌ পেইলাং; মানুয়ে মাততারা- ‘এমতাগাতে খা‘য় লমিলাহান, জুতকরে দেসেগো!’। সমাজকল্যানএহান ইতিহাসবিদ ভাষাবিদে গে গে করতারা বুলিয়া হুনরাং; কতহান আগে সমাজকল্যানর মিটিং আহাত রেজুলেশন দিয়া ড: কালীপ্রসাদরে নিন্দা জানানি অসিল কারণহান গিরকে কিয়া মহাভারত-মণিপুর-শৌরসেনী থিওরিমতে না চলেরগো। হুনিয়া আমিয়ৌ যৎপরোনাস্তি কালাকপেলুইলাং; হায়হান নাই, গিরকে থিসিস করানির আগে আমার এতাপারা ভাষাবিদ বয়াআসি এতারাং আকমাউ কিতা আঙকরিসিলগো? ভগবানে দিয়া বারো বিষ্ণুর বরে আমার বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী এতা হাবিয়ৌ ইতিহাসবিদ আকৈগো নাইলে ভাষাবিদ আকৈগো। দু:খর য়ারিহানতে এহান, এতাহাবি ইতিহাসবেত্তা বারো ভাষাতাত্ত্বিক থাইতে মৈতৈর লগে লাগিসি একাডেমিক বিতর্কউহাত এবাকাউ লামআহান পিছে পড়িয়া থাইলাঙ। আসাম, ত্রিপুরা, বাংলাদেশ, যেহাতউ যিকগা- য়ারিহানতে হৌ আকহান। নাইলে কাস ফাইভর সমাজ লেরিকহাত মণিপুরী নিয়া নাগই-নাগইতা ইকরেসি অতা কিয়া এবাকাউ চুমকরে নার’রাঙতা, সংখ্যাগরিষ্ঠ অয়াউ কিয়া শৌসুমারার লেরিকে আমার মানুর নাঙসাত পেয়া নাপেয়ারতা, জাতীয় বিশ্বকোষ বুলিয়া নিকালাসি ‘বাংলাপিডিয়া’ত কিয়া বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীর কুনো উল্লেখ নেইতা - এতা আচানক ইয়া নিয়ানে আত দিয়া খালকরিন মাটিক য়ারি।


আহিতাং না কাদতাং?

বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীর ইতিহাসচর্চ্চার ধারাত হাবিত্ত জনপ্রিয় হাইপোথিসিসহান এসাদে - বিষ্ণুর ভক্ত বুলিয়া আমার জাতহার নাঙহান বিষ্ণুপ্রিয়া। আমি মহাভারতর বীর অর্জ্জুনর পুতক বভ্রবাহনর বংশধর বারো আর্য্যবংশীয় ত্রিয়। মণিপুর এহান প্রাচীনকালেত্ত আমার মানুয়ে রাজত্ব করিয়া আসিলা, পিসে অনার্য্য মঙ্গোলয়েড গ্রুপর মানু (মৈতৈ) আহিয়া আমার মানুরে মণিপুরেত্ত তালকরলা বারো মণিপুরহান দখল করলা। মৈতৈয়ে আমার জাতর ইতিহাস হাব্বি ধ্বংস করিয়া পারিলমাহি নুয়া নুয়া ইতিহাস ইকরলা। এসাদে আমার মানু রাজ্যহারা ইয়া মণিপুর বেলিয়া নানান জাগাত ছিতারলা। চেইতে হুনতে য়ারি এতা যেসাদে নুঙেই বারো আবেগর হৎআগো আনের, যুক্তিলো বিচার করাত বহিলে অসাদে আশাব্যঞ্জক নার। প্রথমত: দিহৌ য়াঙ্ঘেই বছর আগে মণিপুর বেলিয়া আমার আপাবপায় আসাম, ত্রিপুরা বারো বাংলাদেশে লামপাতেসিলাতা মৈতৈ’র ডরে নাগই, রাজনৈতিক অস্থিতিশীলতা বারো বার্মার লগে মণিপুরর যুদ্ধর কারণে। দ্বিতীয়ত: আমার মানুর লগে ঔ সমেয়ত মৈতৈ’য়ৌ মণিপুর বেলিয়া দাবদেসিলা। উহানেতে মৈতৈ বারো আমার মানুর বসতির লয়া এতাউ কাদাকাদি অসে। গতিকে আমারে তালকরিয়া বারো আমার লগে লগে আয়া বসবাস করানি এহান যুক্তিত লাক্করানি নার। তৃতীয়ত: বিষ্ণুর ভক্ত ইলেই জাতহান বিষ্ণুপ্রিয়া অনা লাগতই এসাদে কোন কথা নেই। ভারতবর্ষর আরতাউ বহু জাতি বিষ্ণুর ভক্ত, তানুরে কিয়া ‘বিষ্ণুপ্রিয়া’ নাবুিলয়ারতা? হুত্তুমে আমিতে বিষ্ণুর পুজা নাউ করিয়ার, করিয়ারতা কৃষ্ণর আরাধনা। চতুর্থত: মহাভারতর বর্ণনামতে বভ্রবাহন রাজপুরুষগ’, হেকঠেলাহানলো সমগ্র বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী জাতহানরে রাজপরিবারর বংশধর বুলতে গিয়া মণিপুরর বাকী প্রজাহাবিরে গননাৎ না ধরলাং; অর্জ্জুন আহানির আগে মণিপুরে কিতা টেইপাঙ মানু নেয়সিলাহান? পঞ্চমত: ইতিহাস ধ্বংসর যে ঘটনাহান আমার ইতিহাসবিদে মাততারা উহান অসেতা রাজা গরীবনেওয়াজ পামহৈবার(১৭০৯-১৯৪৮) আমলে যেবাকা শ্রীহট্টত্ত শান্তিদাস গোস্বামী গিরক মণিপুরে গেসিলগা হিন্দুধর্ম প্রচারর কাজে। রাজা পামহৈবা নিজে রামান্দি বৈষ্ণবধর্মে দীা নেসিলগা বারো প্রজাউতারেউ বাধ্য করেসিল; এপেই শান্তিদাস বা পামহৈবার উদ্দেশ্যহান আসিলতা হিন্দুধর্ম প্রচার, এহানলো কুনগরতাউ দ্বিমত নেই। প্রশ্নহান অইলতা হিন্দুধর্ম প্রচার উদ্দেশ্যহান থাইলেতে কিয়া প্রাচীন হিন্দু আর্য্য সভ্যতার ইতিহাস, সাহিত্য, দলিলপত্র মাঙকরানি ইতইতা? বকলমেউ হারপিতাই হিন্দুধর্ম প্রচারক আগই আর্য্য-ইতিহাস ধ্বংস নাকরবো বা ধ্বংস করানির কাজে থৌতাল নাদবো। হুত্তুমে পামহৈবায় ধ্বংস করেসিলতা মুলত মনিপুরর লৌকিক ধর্মর প্রাচীন পুরাণ যেতারে বৈষ্ণবধর্ম চল করানির মুঙে বাধা বুলিয়া নিংকরিসিল।
আরাক দু:খজনক প্রবনতা আহান মৈতৈরাংতো আমারাং হাচুরাসে অহান ইলতা অনার্য্য ওয়াহি রে মনগড়া ফনেটিক মডিফিকেশন দিয়া আর্য্যশব্দ হংকরানি। আতম্বাপু, ইবুংহাল, য়ুমজাউ, খেলেচন্দ্র, ঝালজিৎগাসির লগে ফাংনা দিতে গিয়া আমার ঠারর লামসাম চাইরলিশিং অনার্য্য-শব্দরে অস্বীকার করতেউ আমারতা বিবেকে নাবাদের। গন্ধর্ব্বত্ত ‘ময়াং’, সোমরসেত্ত ‘সেলকম’, ‘মুকুরা’ত্ত মেঙসেল, মহীরঙ্গ দানবেত্ত ‘মৈরাঙ’- এসাদে ক্রিয়েটিভ চিন্তা দেখলে পাণিণি গিরকেউ নুমপাঙ ইতই। কিন্তুমান ‘বিষ্ণু’রাংতো ’পাখাংবা’- এহানতে কিয়ান? বিষ্ণুয়ে কুমপাগা পাখা সাৎকরেসিলতা হারনাপেইলাঙ, লেমতলগ’লো বিসারিয়াউ বিষ্ণুরতা পাখা আসে বুলিয়া কোন বৈদিক গ্রন্থত নাপেয়ার। আমার কিতাপারা ভাষাবিদ গিরক আগই মাতেসেতা বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী ঠার এহান ভারতবর্ষর যত আর্য্যভাষার হাবির আগে হঙসেহান- হিন্দী, বাংলা, অসমীয়াতাউ আরো আগে উনি। কততাই বারো কাকেই দুহান আগুয়িয়া আমার ঠারর লগে চর্যাপদর হুবহু মিল বিসারিয়া পেইতারা। উগ্র হিন্দুবাদী মানসিকতা বারো মহাভারতর মিথলো হাবিতা ব্যাখ্যা করতেগা গ্রহনযোগ্যতা বুলিয়া কথা আহান আসে অহান পাহুরানি ঠিকনেই। হংকরা আবেগলো এসাদে বাবুয়ানি দেথলে আহিতাং না কাদতাং উপনারিয়া আমিতে দিমনদিশা অরাং। তথ্যপ্রযুক্তির যুগ এহাত মানুরে আগেতার দেকি বিবুলা করানি হিন, ঠুলনেই হুকানা যুক্তিলো নাপাল করানির দিন এবাকা নেইল।


‘চহা হেইনৌ ঠুমতা বুলিয়া কয়দিন বেসানি’
যুক্তির মাতুং ইলয়া ইতিহাস বিচার করানি লাগের, আবেগলো নাগই। দু:খর কথাহান বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীর ইতিহাসচর্চ্চার ধারাত যুক্তির ফাম নেই, বারো যেতা এসাদে ইথৌ করতারা তানুরে হাবিয়ে আসুলিয়া তলে বেলাদিতারা, কততাই বারো আমারতাতে খুটিআগো লাগেরনাই বুলিয়া অন্ধআবেগরাং বুদ্ধিলৌশিং কাতকরতারা। জাতহানরে গজকাকরতে গিয়া গারিগৎ দাবদের আপাবপার পাঙকালপা রকত অস্বীকার করানির সমান পাপ আরতা নেই। আমার পূর্বপুরুষ বৈদিক আর্য্য ইলেউ হবা, অনার্য্য ইলেউ হবা, ডুমচারাল ইলেউ তিনেই, মচিয়া-নাফেৎ-জাংদকুরা ইলেউ উহানলো আমি গর্বিত। সত্যঅহান সত্যহান, সত্যঅহানরে মুৎকরানির পাঙকাল কারতাউ নেই। বালির গজে লরক-খরক গরগ হংকরলে আজিকালি বুলিয়া কতদিন আহান চালানি অকরতই, কিন্তুমান বৌবুলন আহিলে হাবিতা বাগিয়া নিতইগা। ইতিহাসর গতিত, সময়র ইথাকে, কালর বিচারে কারতাউ হুরিৎ নেই।
রাজমোহন নাথ গিরকর 'দি ব্যাকগ্রাউন্ড অব আসামীজ কালচার' লেইরিক এহান আমার বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীরাং জনপ্রিয় কিয়াবুল্লে বিষ্ণুপ্রিয়া সম্পর্কে গিরক ঔগই নুঙসি নুঙসি কথা মাতেসে; গিরকে কালাছাই শব্দ এগরতাউ মধুর ব্যাথ্যা আহান দেসে। আমার মহাভারতি ইতিহাসবিদ, ভাষাবিদ, গবেষক গিরকলকেয়ে লেইরিক এহানরে বেদহার দেহি নিংকরতারা। তলে ব্যাকগ্রাউন্ড অব আসামীজ কালচারেত্ত পারেঙ কতহান হুবহু তুলেদিলু -
“it is very clear that the kingdom of Manipur where the father of Chitrangada reigned was somewhere in the south-western part of India... The father of Ulupi reigned definitely near about present Haradwar in the United provinces.” (The Background of Assamese Culture/R.M. Nath, 2nd Edn, 1978, page -85)



কলামিস্টঃ রসরাজ শর্মা, বামুনটিলা।

No comments: